Umowy notarialne — Rybnik

Zajmujemy się m.in. sporządzaniem umów notarialnych w Rybniku. Warto mieć na uwadze, że każda umowa może być zawarta u notariusza, ale nie każda musi. Istnieją jednak takie, które wymagają formy aktu notarialnego pod rygorem nieważności.

Należą do nich:

• umowa darowizny – w szczególności darowizny nieruchomości,

• umowa sprzedaży nieruchomości,

• intercyza, czyli umowa majątkowa małżeńska,

• umowa o dział spadku – jeśli w skład spadku wchodzi nieruchomość,

• umowa o ustanowienie odrębnej własności lokalu,

• umowa przekazania gruntu w użytkowanie wieczyste,

• umowa zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu,

• umowa przekształcająca spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu w odrębną własność,

• niektóre umowy spółek,

• pełnomocnictwa dla czynności, które dla swej ważności wymagają sporządzenia aktu notarialnego.

Jeśli powyższe umowy nie zostaną zawarte w formie aktu notarialnego, to zgodnie z obowiązującym porządkiem prawnym będą nieważne. W wielu przypadkach może to rodzić poważne problemy natury prawnej, finansowej czy spadkowej, dlatego warto już na początku realizacji formalności skontaktować się z notariuszem, aby uzyskać poradę na temat zawarcia aktu w określonej formie.

Które umowy spółek wymagają sporządzenia notarialnego?

Zgodnie z obowiązującym prawem wobec niektórych z form spółek wymagane jest sporządzenie umowy w postaci aktu notarialnego. Dotyczy to:

• spółki partnerskiej,

• spółki komandytowej,

• spółki komandytowo-akcyjnej,

• spółki z ograniczoną odpowiedzialnością,

• statutów spółki akcyjnej.

Konstrukcja umowy spółki powinna zawierać informacje takie jak: jej pełna i skrócona nazwa, adres siedziby spółki, powołanie zarządu, zasady zbywania udziałów czy sposoby reprezentacji spółki. Sporządzeniem dokumentu zajmuje się notariusz na podstawie dostarczonych mu przez klienta danych. Po skonstruowaniu aktu następuje jego obowiązkowe odczytanie, które ma na celu potwierdzenie jego zgodności z wolą obu stron. W razie konieczności przed podpisaniem umowy istnieje możliwość wniesienia stosownych poprawek.

Umowy w formie aktu notarialnego — dlaczego warto?

Jak już wspomnieliśmy, akty notarialne wymagają sporządzenia u notariusza stosownej dokumentacji, a niezachowanie tej formy jest związane z bezwzględnym rygorem nieważności. Warto jednak pamiętać, że podpisywanie umów pod czujnym okiem specjalisty przynosi wiele korzyści, nawet gdy regulacje prawne nie wymagają zachowania formy aktu notarialnego.

Zadaniem notariusza jest sporządzenie lub przeanalizowanie dokumentu, aby potwierdzić, że zawarte w nim klauzule są zgodne z obowiązującymi przepisami. Prawo można określić mianem żywego organizmu, który nieustannie ewoluuje, dlatego, nie będąc specjalistą, trudno orientować się we wszystkich związanych z nim aspektach. Zamiast próby samodzielnego okiełznania meandrów prawa, warto zaufać ekspertom, których codziennym obowiązkiem jest aktualizowanie wiedzy z jego zakresu.

Dodatkowo umowa sporządzona w kancelarii notarialnej zostaje wpisana do prowadzonego przez notariusza rejestru, więc nawet jeśli się zagubi, to bez problemu można uzyskać jej odpis. Zaletą spisania umowy w formie aktu notarialnego jest także możliwość nadania jej klauzuli (zgodnie z art. 777 kodeksu postępowania cywilnego), która umożliwia wszczęcie postępowania egzekucyjnego u komornika bez kierowania sprawy do sądu, co znacznie przyspiesza procedury związane z egzekucją zobowiązania i ogranicza problemy wynikające z przewlekłości postępowania.

Unieważnienie umowy notarialnej

Przepisy przewidują także okoliczności, w przypadku których możliwe jest unieważnienie aktu notarialnego. Są to tzw. wady oświadczenia woli szczegółowo opisane w art. 82-88 Kodeksu cywilnego. Zalicza się do nich:

• brak świadomości lub swobody – oświadczenie woli złożone przez osobę znajdującą się w stanie wyłączającym świadome podejmowanie decyzji, np. cierpiącą z powodu choroby psychicznej czy niedorozwoju umysłowego,

• pozorność – pozorne złożenie oświadczenie drugiej stronie, gdy druga strona wiedziała o owej pozorności,

• błąd i zniekształcenie – oświadczenie złożone pod wpływem niezgodnego z prawdą wyobrażenia wywołanego błędem istotnym zawartym w treści czynności prawnej,

• podstęp – oświadczenie złożone pod wpływem wprowadzenia w błąd przez osobę trzecią,

• groźbę – oświadczenie złożone pod przymusem.

Sporządzanie umów notarialnych w Rybniku

Świadczymy usługi sporządzania umów notarialnych dla Klientów indywidualnych oraz komercyjnych z Rybnika i okolic. W przypadku wątpliwości na temat stosownej formy umowy, określonych czynności notarialnych lub chęci zawarcia aktu notarialnego warto skorzystać z porad notariusza, by mieć pewność, że podjęte kroki będą dla Ciebie korzystne i pomogą Ci zabezpieczyć swoje roszczenia.

blog facebook