Poświadczenia notarialne – Rybnik
W naszej kancelarii zajmujemy się m.in. dokonywaniem poświadczeń notarialnych w Rybniku. Przepisy prawa wskazują szereg procedur, które dla swej ważności wymagają poświadczenia podpisu u notariusza. Zadaniem specjalisty jest w tym wypadku samo zatwierdzenie podpisu dokumentu przez osobę, której tożsamość jest potwierdzona zgodnie z art. 85 ustawy Prawo o notariacie, ale również zbadanie, czy poświadczony dokument jest sporządzony zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Poświadczenia notarialnego wymagają m.in.:
zbycie lub wydzierżawienie przedsiębiorstwa,
ustanowienie użytkowania na przedsiębiorstwie,
pisemne oświadczenie woli osoby niemogącej samodzielnie pisać dokonane przez osobę przez nią upoważnioną.
Rodzaje poświadczeń dokumentów
Wyróżnia się następujące poświadczenia:
poświadczenie wzoru podpisu,
poświadczenie pozostawania przy życiu lub w określonym miejscu,
poświadczenie daty okazania dokumentu,
poświadczenie zgodności odpisu/wyciągu/kopii z oryginałem dokumentu,
poświadczenie podpisu pod dokumentami takimi jak umowa sprzedaży, udzielenie pełnomocnictwa.
Jeśli masz wątpliwości czy dana czynność wymaga poświadczenia notarialnego, warto sięgnąć po pomoc notariusza, który pomoże Ci wybrać stosowną formę dla danego aktu. W kancelarii specjalizujemy się również w kwestiach związanych z nabywaniem spadków lub ich odrzucaniem, które także wymagają współpracy z notariuszem.
Przepisy Prawa o notariacie dopuszczają możliwość złożenia podpisów pod danym dokumentem nie tylko bezpośrednio w obecności notariusza, ale także poprzez uznanie przed notariuszem własnoręczności złożonych wcześniej podpisów. Taka okoliczność zostaje jednak odnotowana w stosownym dokumencie.
Poświadczenie dokumentów w Rybniku
Notarialne poświadczenie dokumentów to czynność, która umożliwia notariuszowi potwierdzenie zgodności kopii z okazanym oryginałem. Dzięki temu kopia danego dokumentu zyskuje status jego odpisu. Poświadczenie wykorzystuje się szczególnie w sytuacjach, gdy uzyskanie odpisu ze stosownego urzędu jest niemożliwe lub utrudnione. Dotyczy to m.in.:
postanowień,
dyplomów ukończenia studiów,
świadectw,
dokumentów gospodarczych,
opinii administracyjnych,
opinii,
decyzji,
faktur,
orzeczeń sądowych i wielu innych.
Warto przy tym pamiętać, że nawet jeśli otrzymanie odpisu danego dokumentu nie jest utrudnione, to wciąż możliwe jest uzyskanie poświadczenia dokumentu od notariusza. Niekiedy jest to konieczne w sytuacji, gdy czas oczekiwania na odpis dokumentu jest wydłużony lub gdy znajdujesz się w miejscu znacznie oddalonym od urzędu właściwego do rozstrzygnięcia w danej sprawie.
Co musi zawierać poświadczenie notarialne?
Potwierdzenie autentyczności podpisu musi zawierać przede wszystkim dokładną datę i miejsce wykonania poświadczenia, a także dane naszej kancelarii, pieczęć i podpis notariusza. Poświadczenie można wykonać jedynie wtedy, gdy treść dokumentu oraz podpis wykonane zostały trwałymi środkami pisarskimi, których zmiana lub usunięcie nie są możliwe. Nie poświadcza się więc podpisów wykonanych np. za pomocą ołówka.
Elektroniczne poświadczenia dokumentów w Rybniku
Od 2016 roku każdy z notariuszy ma prawo do dokonywania elektronicznych poświadczeń dokumentów. Do poświadczeń wykorzystuje się pliki sporządzone wyłącznie w formatach XML lub PDF. Autentyczność przesłanych przez klienta dokumentów zostaje potwierdzona za pomocą bezpiecznego podpisu elektronicznego. Chcąc skorzystać z takiego sposobu poświadczania notarialnego, należy dostarczyć nam stosowne dokumenty na nośniku takim jak płyta CD lub pendrive, przesłać pocztą elektroniczną bądź udostępnić za pomocą chmury internetowej.
Należy pamiętać, że poświadczenie notarialne dokumentów nie nadaje im mocy prawnej aktu notarialnego. Warto więc skorzystać z usług notariusza, który pomoże Ci w dokładnym rozpoznaniu znajdujących zastosowanie w danej sprawie wymogów prawnych. Dzięki temu unikniesz negatywnych konsekwencji niedostosowania się do obowiązujących przepisów, takich jak nieważność zawartej umowy.